کابرد تیر ورق و اجزای آن

تیر ورق (به انگلیسی: Plate Grider) نوعی ساختار خلق شده توسط انسان که شامل اجزایی با روابط پیچیده بوده و اهداف سازه‌ای مدنظر انسانی را محقق سازد. بیشترین استفاده از تیر ورق در استراکچرهای پیش‌ساخته است. سازه در مهندسی ساختمان عبارت است از یک عضو یا مجموعه‌ای از اعضا (متشکل از تیر ورق) که به منظور تحمل و انتقال نیرو به کار می‌رود.

 بعضی اوقات پیش‌آمده که تیرآهن موردنظر در نقشه طراحی یک سازه موجود نباشد، بنابراین در چنین مواقعی از تیرورق استفاده می‌نمایند. به بیانی ساده، تیرورق، همان تیرآهن سفارشی است که در ابعاد مشخص برش خورده است و در ابعاد و ضخامت دلخواه ساخته‌شده است؛ لذا می‌توان گفت که عمده فرق تیرآهن و تیر ورق در ابعاد و اندازه هرکدام است. در کشتی‌سازی، برای ساخت پل، سازه‌های نفت و گازی و… اصولاً به‌جای تیرآهن، از Plate Grider استفاده می‌شود.

اجزای تیر ورق:

  1. تیغه یا جان تیر Web Plate
  2. فلنج یا بال تیر Flanges Plate
  3. استیفنرها یا سخت‌کننده‌ها یا بلبرینگ طولی و میانی Stiffeners
وب پلیت (جان)، قسمتی است که باعث ایجاد فاصله میان دو بال تیر می‌شود که این فاصله ممکن است متغیر باشد. ابعاد جان معمولاً بیشتر از 8 میلی‌متر بوده تا بتواند در برابر نیروهای برشی مقاومت بیشتری داشته باشد. فلنج یا بال‌ها نیز وظیفه تحمل بارهای فشاری و کششی را به عهده دارند. جزء دیگر تیر ورق‌ها استیفنر (Stiffener) است که به عنوان ورق تقویتی برای اتصالات گیردار کاربرد دارد؛
استیفنرها دارای 2 نوع عمودی و افقی هستند.
 
Stiffener - petronaham
 

کابرد تیر ورق و اجزای آن

مهم‌ترین استفاده‌ای که از آن می‌شود، به عنوان تکیه‌گاه برای بارهای سنگین به صورت عمودی است که فواصل زیادی باهم دارند. موارد استفاده از تیر ورق عبارت است از:

1- پل‌سازی (تیر ورق‌هایی با دهانه‌های ۳۰ متر)
2- صنعتی با دهانه‌های بزرگ (به عنوان تیرهای اصلی)
3- پل‌های جاده‌ای و پل‌های راه‌آهن، پل بزرگراه‌ها (به عنوان تیرهای حمال)
4- ساخت روگذر‌ها با دهانه‌های نسبتاً بزرگ
5- ساخت سوله‌ها
6- برج‌ها

اگر از تیر ورق‌ها به درستی استفاده شود می‌توان از این محصول فولادی به عنوان اعضای خمشی استفاده کرد که به سازه عملکرد مناسب و بهینه در برابر نیروهای وارده داده و از جهت اقتصادی مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. از طرفی، مهم‌ترین عامل نوسان در قیمت تیر ورق، قیمت ورق سیاه است که ماده اولیه و اصلی برای تولید تیر ورق می‌باشد. 

تیر ورق - پترونهام

 
چگونه Plate Grider تولید می‌شود؟
کمی قبل‌تر عنوان شد این تیرها از ورق سیاه تولید می‌شود که در آخر شکل I یا H انگلیسی به خود می‌گیرد و حتی می‌توان با آن مقاطع مربعی و مستطیلی شکل به وجود آورد.
 
مراحل تولید
1- ورق سیاه توسط دستگاهی مخصوص به نام CNC برش می‌خورد
2- بین ورق‌ها روی شاسی با روش جوشکاری زیر پودری جوش می‌خورد
3- با توجه به نوع طرح بقیه درزها به یکدیگر جوش می‌خورند
4- بازرسی و کنترل جوش درزها
5- مونتاژ بال و جان و فرآیند خال‌جوش کردن آن‌ها
6- جوشکاری کامل بال و جان
7- مونتاژ فلنج تیر یا صفحه ستون
8- تاب‌گیری جان و بال‌ها
9- جوشکاری ثانویه به منظور تکمیل جوش این مقاطع
 
 

Scroll to Top