سازه ساختمانی ال اس اف (LSF)

سازه ساختمانی ال اس اف (LSF) که مخفف عبارت LIGHT STEEL FRAME بوده به سازه‌های فولادی سبک شده اطلاق می شود که مبتنی بر استفاده از ورق‌های کم ضخامت و نازک فولادی با پوشش گالوانیزه است که دارای مزایای بسیاری از جمله وزن کم آن که منجر به سبک شدن سازه گردیده و مقاومت آن در برابر زلزله است. اتصالات این سازه‌های فولادی از طریق پیچ و مهره و جوش صورت می‌گیرد و دیواره‌ها با مصالح مختلف و دلخواه پر می‌شود.

سازه ساختمانی ال اس اف (LSF)

سیستم سازه ال اس اف یا LSF یک سازه پیشرفته از پیش طراحی شده است که در ساخت ساختمان‌ها، اداره‌ها، ویلاها و… کاربرد دارد. بلایای طبیعی همانند سیل و زلزله که همه ساله زندگی افراد زیادی را به خطر می‌اندازند، بیشتر مرگ و میرهای ناشی از زلزله به دلیل بارهای مُرده ساختمان است.

بارهای مرده چیست؟
بارهای مرده همان مصالح کهنه و فرسوده‌ای هستند که در ساخت آپارتمان به کار رفته‌اند. اما LSF ها همانند ICF ها به علت یکپارچه بودن در ساخت و مصالح با کیفیتی که در آن‌ها به کار می‌رود این گونه خطرات را ندارند. ازجمله مزایای دیگر سازه ال اس اف می‌تواند به ساخت سریع، مصالح باکیفیت، طراحی‌های زیبا، صرفه جویی قابل توجه در وقت و انرژی، قابل نصب در هر مکان و… اشاره کرد.

انواع سازه LSF

در ۲ مدل طراحی و تولید می‌شوند:

مدل اول: سازه ال اس اف (LSF) نیوزلندی

سازه LSF نیوزلندی به خاطر اینکه اولین دستگاه‌های وارداتی که این سازه را تولید می‌کردند از کشور نیوزلند وارد شده بود، با این نام شروع به فعالیت کرد. فناوری به کار رفته در طراحی و تولید سازه LSF نیوزلندی CAD/CAM بوده به این معنا که طراحی و تولید سازه LSF به کمک کامپیوتر صورت می‌پذیرد.

طراحی و تولید ساخت ساختمان LSF در این سیستم بسیار پیشرفته می باشد. به طوری که ابتدا تمام طراحی سازه ساختمان توسط نرم افزارهایی که با دستگاه تولید کننده پروفیل سازگار بوده، انجام می‌گردد. پس از آن دستگاه تولید تمام برشکاری‌ها، سوراخ کاری‌ها، پانچ‌ها و… را با دقت بالایی در اعضای فولادی سازه‌های سبک (نورد سرد) ایجاد می‌کند. در نتیجه در محل ساخت، تنها مونتاژ اعضای سازه‌ای صورت خواهد پذیرفت.

سازه LSF نیوزلندی با توجه به دلایل بالا، از کیفیت ساخت و سرعت تولید بالایی برخوردار می باشد. همچنین این مسئله باعث شده است که این سازه از محبوبیت بالایی در بین مجریان و کارفرمایان ایرانی برخوردار باشد.

مدل دوم: سازه ال اس اف (LSF) کانادایی

سازه LSF کانادایی، در واقع یک سیستم است که به این اسم، نامگذاری شده است. سازه LSF کانادایی که مزایای فناوری CAD/CAM سیستم نیوزلندی را ندارد و دیگر آن اتوماسیون در طراحی، برشکاری‌ها و سوراخ کاری‌ها به صورت هوشمندانه را شامل نمی‌شود. البته ذکر این نکته الزامی بوده که دستگاه‌های تولید سازه LSF نیوزلندی موجود در ایران، محدودیتی که دارند این است که تنها می‌توانند پروفیل‌های با ارتفاع، عرض و ضخامت محدودی را تولید کنند. در این حالی که این محدودیت ابعادی را دستگاه‌های تولید سازه LSF کانادایی ندارند.

پیمایش به بالا