دلار، طلا و بیت‌کوین؛ پیش‌بینی آتی چیست؟

در حالی که دلار آمریکا اخیرا با افزایش بی‌سابقه برخی از جفت‌ارزها را به پائین‌ترین سطوح رسانده، قیمت ین، بیت کوین، طلا و حتی گندم با نوسانات زیادی مواجه شد

سایت «اف‌ایکس‌استریت» با نگاهی به نوسانات اخیر ارز ایالات متحده و در کنار آن، بیت‌کوین در یادداشتی به نقد و بررسی این دو دارایی و همچنین برخی جفت‌ارزها پرداخت و اینگونه نوشت: دلار آمریکا در روزهای اخیر عمدتاً بر سایر ارزها تسلط داشته است و یورو/دلار آمریکا و پوند/دلار را به پایین‌ترین سطح چند ساله رسانده و در عین حال قدرت خود را در برابر ارزهای امن حفظ کرده است. در این بین، بانک ژاپن تلاش می‌کند کاهش ارزش ین را از طریق مداخلات متعدد محدود کند.

با تمام این‌ها، هفته‌ی پیش با کاهش بیش از 2.5 درصدی شاخص دلار و رسیدن آن به پایین‌ترین سطح در حدود یک ماه گذشته، عقب‌نشینی قابل توجهی در بازارها رخ داد. در همین حال، قیمت گندم در ابتدای هفته پس از یک سری اعتصابات و با میانجیگری سازمان ملل در مورد صادرات غلات اوکراین، افزایش یافت که بار دیگر نگرانی‌ها را در مورد عرضه تشدید کرد. ناگفته نماند که سناریوی عرضه از ابتدای سال جاری در هاله‌ای از ابهام قرار داشته است.

جالب اینجاست که گرچه قیمت‌ها از بالاترین سطح روزانه عقب‌نشینی کرده‌اند، اما اکثریت دستاوردهای خود را حفظ کرده و می‌توانند همچنان بی‌ثبات بمانند. می‌توان گفت علت این ناپایداری آن است که عدم اطمینان عمومی، تحولات وضعیت ژئوپلیتیکی را احاطه کرده است.

از سوی دیگر، طلا همچنان به مبارزه ادامه می‌دهد و در این راستا معاملات هفته را با کاهش آغاز کرده است. بدیهی است که فلز زرد امن تلاش می‌کند تا پس از ناکامی در تمدید حرکت صعودی که در پایان هفته گذشته به بالاترین حد خود یعنی 1675 دلار رسید، از منطقه‌ی حمایت قبلی 1640 دلاری عبور کند. با وجود این، وضعیت همچنان نامشخص است و باید دید که آیا قیمت موفق خواهد شد قاطعانه از این منطقه حمایتی عبور کند یا اینکه آیا دوباره به عقب باز خواهد گشت.

پیرامون بیت‌کوین چه گذشت؟

بیت کوین بالاتر از سطح کلیدی 20000 دلار است، در حالی که دلار تلاش می‌کند تا دوباره به حالت اول بازگردد. با نگاهی به نوسانات اخیر به وضوح می‌توان دید که بیت کوین سرانجام توانست از محدوده‌ی معاملاتی کوتاه‌مدت خود به زیر سطح 20000 دلار بگریزد که به عنوان مقاومتی برای ارز دیجیتال اصلی عمل کرد؛ چرا که میزان علاقه به دارایی‌های پرخطر همچنان نامعلوم بوده، و این در حالی بود که سیاست‌های بانک مرکزی و داده‌های نگران‌کننده‌ی اقتصاد کلان بر احساسات تأثیر می‌گذاشت.

حرکت صعودی اولیه این ارز دیجیتال که حدود یک هفته پیش اتفاق افتاد، با کاهش قابل توجه ارزش دلار همزمان بود و به دنبال آن یک آزمایش مجدد از حوزه‌ی روانشناختی کلیدی صورت گرفت و انگیزه‌ی صعودی دیگری را ایجاد کرد که باعث شد بیت کوین امروز حدود 20.600 دلار معامله شود.

این هفته می‌تواند از منظر عملکرد بیت کوین و سایر دارایی‌های پرخطر، هفته‌ی بسیار مهمی باشد؛ زیرا سرمایه‌گذاران علاوه بر گزارش NFP روز جمعه که قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده خواهد بود، تصمیمات آینده‌ی بانک مرکزی را از نزدیک بررسی خواهند کرد. قدر مسلم، در هر صورت، علاوه بر بهره‌مندی از بهبود احساس ریسک، حفظ بیت کوین در بالاتر از سطح ذکر‌شده ضروری است، زیرا هر حرکت عمده در هر جهت ممکن است منجر به تأثیر آبشاری در سکه‌های جایگزین و کریپتوهای کوچک‌تر شود.

منبع: www.tgju.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا